Schoolgids Felisenum 2022-2023
5 Leerlingen leren stapsgewijs eigen verantwoordelijkheid te nemen voor de studie waar zij voor hebben gekozen en voor de persoonlijke ontwikkeling die zij doormaken. In deze ontwikkeling speelt de mentor een belangrijke rol. Het Gymnasium Felisenum heeft diversiteit hoog in het vaandel staan: in opvattingen, in ideeën en in achtergrond van leerlingen en leraren. Dat doet recht aan de individuele capaciteiten van leerlingen, leraren en alle anderen in de school. De leerlingen kunnen in wisselwerking met de docenten hun talenten maximaal ontplooien. Voorwaarden daarvoor zijn respect voor elkaar, openheid en uitwisseling van gedachten en ideeën. Er is betrokkenheid, vrijblijvendheid wordt vermeden. Hiermee biedt de school leerlingen en medewerkers een prettige leer- en werkomgeving. Prelisenum Binnen het Gymnasium Felisenum is er een mogelijkheid tot het starten met een tussenjaar, het Prelisenum. Deze mogelijkheid is tot stand gekomen vanuit een behoefte aan een scholingsjaar voor veelal jonge, versnelde leerlingen die nog veel te leren hebben op het gebeid van de executieve vaardigheden. Deze leerlingen hebben allemaal een vwo- advies maar zijn eigenlijk nog niet klaar voor de start in het reguliere brugklasjaar. Wij bieden uitdagend onderwijs met veel aandacht voor hiaten en hele basale vaardigheden die enorm van invloed zijn op een succesvolle afronding van je uiteindelijke middelbare schoolcarrière. Het curriculum is hierbij ondergeschikt aan de persoonlijke doelen. Deze Prelisenum groep biedt momenteel plek voor 15 leerlingen. Voor vragen is er contact mogelijk via zorg@felisenum.nl. Missie van het Gymnasium Felisenum De missie van het Gymnasium Felisenum is al zijn leerlingen divers en inspirerend onderwijs te bieden, niet alleen gericht op de wettelijk vastgestelde schoolvakken, maar tevens op brede culturele vorming, historisch besef, technisch inzicht, maatschappelijke betrokkenheid en een (voor)wetenschap- pelijke attitude. Dit onderwijs moet uitmonden in het gymnasiumdiploma dat de leerling formeel toegang geeft tot het hoger onderwijs, maar bovendien garant staat voor een brede algemene ontwikkeling, culturele belangstelling, talig bewustzijn en een positieve maar kritische houding, die de leerling geschikt maakt voor het volgen van wetenschappelijk onderwijs. De school wil toegankelijk zijn voor alle leerlingen met een vwo-advies die belangstelling hebben voor gymnasiale vorming, ongeacht hun sociale, etnische of levensbeschouwe- lijke achtergrond. Gymnasiaal onderwijs De vormende waarde van de klassieken Kennis van Latijn en Grieks is dikwijls van direct nut bij verdere studie, maar toch is dat niet het belangrijkste aspect van de bestudering van de klassieke talen. Haar vormende waarde ligt vooral daarin dat leerlingen in contact gebracht worden met een andere gedachtenwereld en met de samen levingen van het oude Griekenland en het Romeinse Rijk. Daardoor leren zij tegenstellingen en overeenkomsten met onze huidige wereld te zien. De Grieken stonden aan het begin van wat wij wetenschap noemen. Zij plaatsten vraag- tekens bij zaken die tevoren als vanzelfsprekend beschouwd werden en trachtten eigen en andermans denkbeelden aan objectieve normen en maatstaven te toetsen. De Romeinen hebben deze manier van denken verder ontwikkeld en in praktijk gebracht. Veel van de vragen die zij in hun tijd
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzNTk=