Schoolgids Felisenum 2024-2025
23 en adequate wijze rekenschap af te leggen jegens de verschillende belangengroeperingen van de school: leerlingen, docenten, ouders, Bevoegd Gezag, Inspectie. De school neemt deel aan Vensters voor Verantwoording. Vensters voor Verantwoording voorziet in uitgebreide informatie over scholen en hun prestaties op de website van Vensters (www.scholenopdekaart.nl ). Wat betreft verbetering van de onderwijskwaliteit, zet de school in op verrijking, verdieping en verbreding van het onderwijs. In het kader van het excellentiebeleid wordt een verdiepingsproject voor bovengemiddeld presterende leerlingen uit klas 1, 2 en 3 aangeboden. Deze leerlingen mogen zelfstandig een eigen gekozen project uitvoeren in een aantal lesuren per week. Als afsluiting houden deze leerlingen een presentatie over hun project op de speciaal hiervoor georganiseerde presentatieavond. Andere projecten waarin leerlingen zich kunnen profileren zijn Techno Challenge, de masterclasses programmeren en podiumtechniek, een instrument bespelen, wiskunde extra en dergelijke. Op de website van de school is uitgebreide informatie over deze projecten en masterclasses te vinden. De Maatschappelijke Stage op het Gymnasium Felisenum Als school hechten we waarde aan het feit dat leerlingen een bijdrage leveren aan de maatschappij, daarnaast vinden we persoonsvorming en burgerschap erg belangrijk. In dat licht organiseren we in de 4e klas de maatschappelijke stage. Een mogelijkheid voor leerlingen om zich op een ander vlak dan het schoolse te ontplooien, de verbinding met de wereld om hen heen aan te gaan en van waarde te zijn voor de maatschappij. Daarbij kunnen de leerlingen binnen zo’n stage ook een andere kant van zichzelf ontdekken. Hoewel de overheid de stage niet meer verplicht sinds 2015 vinden wij het een zeer waardevol onderdeel van ons curriculum en houden hier graag aan vast. Onderwijskwaliteit Kwaliteitsbeleid Het Gymnasium Felisenum hecht veel waarde aan een goed kwaliteitsbeleid. Enerzijds gaat het natuurlijk om (verdere verbetering van) de onderwijskwaliteit (blijkend uit cijfers, rendementen en tevredenheid), anderzijds om op passende Resultaten Aantal leerlingen Bevorderd Afstroom % doorstroom naar volgend leerjaar 2022-2023 2023-2024 2022-2023 2023-2024 2022-2023 2023-2024 2022-2023 2023-2024 Leerjaar 1 91 113 91 111 1 1 100,00% 98,23% Leerjaar 2 115 97 107 81 15 7 93,04% 83,51% Leerjaar 3 113 105 105 99 5 5 92,92% 94,29% Leerjaar 4 79 97 79 89 0 3 100,00% 91,75% Leerjaar 5 73 83 69 80 1 2 94,52% 96,39% Leerjaar 6 80 71 72 64 3 (vavo) 7 (vavo) 90,00% 90,14%
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzNTk=