Schoolgids Felisenum 2021-2022
21 overheid de stage niet meer verplicht sinds 2015 vinden wij het een zeer waardevol onderdeel van ons curriculum en houden hier graag aan vast. Onderwijskwaliteit Kwaliteitsbeleid Het Gymnasium Felisenum hecht veel waarde aan een goed kwaliteitsbeleid. Enerzijds gaat het natuurlijk om (verdere verbetering van) de onderwijskwaliteit (blijkend uit cijfers, rendementen en tevredenheid), anderzijds om op passende en adequate wijze rekenschap af te leggen jegens de verschillende belangengroeperingen van de school: leerlingen, docenten, ouders, Bevoegd Gezag, Inspectie. De school neemt deel aan Vensters voor Verantwoording. Vensters voor Verantwoording voorziet in uitgebreide informatie over scholen en hun prestaties op de website van Vensters (www.scholenopdekaart.nl ). Wat betreft verbetering van de onderwijskwaliteit, zet de school in op verrijking, verdieping en verbreding van het onderwijs. In het kader van het excellentiebeleid wordt een verdiepingsproject voor bovengemiddeld presterende leerlingen uit klas 1, 2 en 3 aangeboden. Deze leerlingen mogen zelfstandig een eigen gekozen project uitvoeren in een aantal lesuren per week. Als afsluiting houden deze leerlingen een presentatie over hun project op de speciaal hiervoor georganiseerde presentatieavond. Andere projecten waarin leerlingen zich kunnen profileren zijn Techno Challenge, de masterclasses programmeren en podiumtechniek, een instrument bespelen, wiskunde extra en dergelijke. Op de website van de school is uitgebreide informatie over deze projecten en masterclasses te vinden. De doelgroep van deze projecten is veelzijdig: excellente leerlingen, hoogbegaafde leerlingen maar ook leerlingen met een speciale interesse; eigenlijk iedere leerling die iets meer wil en iets meer kan dan het reguliere programma. De Stichting Het Zelfstandig Gymnasium, het samenwerkings- verband tussen de zelfstandige gymnasia, heeft een Honours Programma ontwikkeld, waarbij leerlingen vanaf klas 4 vanuit een onderwerp dat hen zeer interesseert een portfolio kunnen samenstellen om uiteindelijk een testimonium hiervan bij hun diploma te krijgen. Het idee is dat leerlingen zelfstandig een traject uitzetten om zichzelf te verrijken. Dit kan in combinatie Revisievergadering Het is mogelijk om in bijzondere situaties de schoolleiding te verzoeken om een, tijdens de overgangsvergadering, genomen besluit om een leerling te laten doubleren te heroverwegen. Dit vindt plaats in een revisievergadering, waarin dezelfde docenten uit de rapportvergadering een bepaalde beslissing opnieuw in overweging nemen. Een revisievergadering kan uitsluitend door de mentor worden aangevraagd bij de conrector. Het gemotiveerde verzoek dient uiterlijk op de laatste dinsdag voorafgaand aan de zomervakantie voor 17.00 uur te zijn gedaan. De conrector beoordeelt of er voldoende reden is een revisievergadering te houden. Redenen voor revisie kunnen uitsluitend zijn: 1. Onjuist toegepaste procedures of normen. 2. Het beschikbaar komen van nieuwe informatie, die onmogelijk bekend kon zijn tijdens de rapportvergadering en die van beslissende betekenis is voor het verloop en de uitslag van de rapportvergadering. De conrector draagt zorg voor het informeren van de indiener(s) van het verzoek om revisie over het verloop en de definitieve uitslag van de vergadering. De Maatschappelijke Stage op het Gymnasium Felisenum Als school hechten we waarde aan het feit dat leerlingen een bijdrage leveren aan de maatschappij, daarnaast vinden we persoonsvorming en burgerschap erg belangrijk. In dat licht organiseren we in de 4e klas de maatschappelijke stage. Een mogelijkheid voor leerlingen om zich op een ander vlak dan het schoolse te ontplooien, de verbinding met de wereld om hen heen aan te gaan en van waarde te zijn voor de maatschappij. Daarbij kunnen de leerlingen binnen zo’n stage ook een andere kant van zichzelf ontdekken. Hoewel de met bijvoorbeeld LAPP-Top of het halen van het CPE- of CAE- certificaat. Begeleiding geschiedt door enthousiaste docenten op school, beoordeling gebeurt binnen de SHZG. Een deel van het project moet binnen lestijd, een deel daarbuiten. Kwaliteitskaart De kwaliteitskaarten van de afgelopen jaren met daarin de belangrijkste prestatie-indicatoren van het Gymnasium Felisenum zijn te vinden op de website van de Inspectie (www.onderwijsinspectie.nl of via de website van de school). De prestaties van het Gymnasium Felisenum zijn al jaren uitstekend. Resultaten A antal leerlingen Bevorderd Afstroom % doorstroom naar volgend leerjaar 2019-2020 2020-2021 2019-2020 2020-2021 2019-2020 2020-2021 2019-2020 2020-2021 Leerjaar 1 118 116 109 110 6 3 92,40% 94,80% Leerjaar 2 91 113 78 94 7 12 85,70% 83,20% Leerjaar 3 97 80 91 71 5 5 93,80% 88,80% Leerjaar 4 110 92 100 84 5 1 90,90% 91,30% Leerjaar 5 104 106 91 100 3 1 87,50% 94,30% Leerjaar 6 91 96 85 90 1(vavo) 4(vavo) 93,40% 93,80% 20 Schoolgids 2021-2022 Het Gymnasium Felisenum
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzNTk=