Techno Challenge
Het doel van de Techno Challenge is het interesseren van jongeren voor techniek, wetenschap, cultuur, open innovatie, samenwerking en het prikkelen van de ondernemersgeest. De deelnemende scholen en bedrijven ontwikkelen samen uitdagend en praktisch lesmateriaal en organiseren allerlei evenementen.
Dit zijn momenteel onder andere de volgende evenementen: Greenpower, RC Cup en ook Girlsday. De RC Cup is voor de onderbouw en bestaat uit het racen met radiografisch bestuurbare auto’s. De Greenpower is bedoeld voor de bovenbouw en bestaat uit het in elkaar zetten van een elektrokart. Hiermee worden echte racewedstrijden gereden met alle benodigdheden, zoals het zoeken van sponsoren en het in elkaar zetten van een businessplan.
Extra onderwijs
AIM
In de onderbouw leren onze leerlingen Frans met AIM – Accelerated Integrated Method. In deze speelse en heel activerende methode ligt de nadruk op doen en spreken. Het leren en de communicatie worden door gebaren ondersteund. Er wordt veel gebruik gemaakt van toneel, muziek en interactieve taalspelletjes. Vanaf de eerste les wordt alleen maar Frans…
Bètaplus-onderwijs
IJzersterk in bèta en technologie! Wil jij het heelal ontdekken, ziektes genezen, de wereld duurzamer maken of de auto van Max Verstappen nog sneller laten racen? Ben je creatief, technisch of nieuwsgierig? Dan is bètaplus-onderwijs iets voor jou! Bèta en technologie is overal en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. De technologische…
Cambridge Engels
Een goede beheersing van de Engelse taal is ook voor onze leerlingen van het grootste belang, in het bijzonder voor een universitaire vervolgopleiding. Daarom bieden wij alle leerlingen extra onderwijs Engels aan, gericht op verbeterde spreek-, schrijf-, lees- en luistervaardigheid. Dit hogere niveau kunnen leerlingen verzilveren door middel van het afleggen van het examen voor het…
Felisenum University College
Ga mee op een reis door de wonderen wereld van fossielen! Voor de onderbouwleerlingen (klas 1 tot en met 3) bieden we een cursus aan over fossielen. De leerlingen gaan zich verdiepen in een aantal thema’s: Wat zijn fossielen? Fossielen zoeken, schoonmaken en conserveren. Systematiek en naamgeving. Catalogiseren, publiceren en reconstrueren. We gaan zelf ook…
Masterclass wiskunde
In het kader van verrijking van het curriculum biedt de school leerlingen uit klas 2 en 3 met veel belangstelling voor wiskunde de mogelijkheid om gedurende het schooljaar een aantal masterclasses te volgen. De lessen zijn bedoeld voor leerlingen die extra uitgedaagd willen worden. Leerlingen die mee mogen doen, worden door de docenten geselecteerd. De…
Pre-University College
Ook zo nieuwsgierig naar hoe het er op een universiteit aan toe gaat? Zou je wel eens colleges willen volgen of wetenschappelijk onderzoek doen? Dat kan bij het Pre-University College (PUC). Het PUC is een programma van de Vrije Universiteit. Leerlingen kunnen zich inschrijven op twee soorten activiteiten: masterclasses en Be Prepared. Masterclasses zijn voor…
Schooltoneel
In de eerste klas krijg je het vak drama. Hier leer je de basis van toneelspelen en ervaar je hoe het is om te presenteren voor een groep. Wanneer je het leuk vindt om toneel te spelen, kun je vanaf het tweede leerjaar meedoen aan het schooltoneel. Je repeteert een half jaar lang één middag…
Unesco-school
Het Gymnasium Felisenum is sinds oktober 2013 officieel een Unesco-school. Hiermee geeft de school aan dat zij haar leerlingen wil opleiden tot verantwoordelijke wereldburgers met een brede kijk op de wereld die aansluit bij de doelstellingen van Unesco: internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit. De wereld wordt steeds kleiner door globalisering. Het onderwijs bij het Felisenum…
Verdiepingsproject
In de tweede helft van het schooljaar hebben leerlingen uit klas 1, 2 en 3 de mogelijkheid om mee te doen aan een verdiepingsproject. Het gaat hier om leerlingen die bovengemiddeld presteren en graag extra uitgedaagd willen worden. Ook zelfstandig kunnen werken en plannen is een pre. Tijdens het verdiepingsproject werken de leerlingen alleen of…