Bijzondere les: Escape the classroom!

Bijzondere les: Escape the classroom!

Mevrouw Begheijn geeft scheikunde en raakte geïnspireerd door de vele escaperooms. Ze heeft een leuke lesmethode bedacht die voor ieder vak en in ieder leerjaar toe te passen is. Zelf gebruikt Mevrouw Begheijn deze methode om in 1 les een heel hoofdstuk te herhalen voor een toets of om in de 6e klas de voorkennis te activeren.

Mevrouw Begheijn: “Escape the classroom werkt hetzelfde als een echte escaperoom. Het begint met een verhaal, bijvoorbeeld uit handen van de politie blijven of een bom onschadelijk maken. De klas werkt in groepjes en krijgt een map met scheikundige puzzels. Er zit geen uitleg bij. Ze moeten zelf aan de slag en ontdekken hoe de puzzels opgelost moeten worden. Sommige puzzels gaan over het categoriseren van stoffen, of het opstellen van een chemische reactie. De leerlingen moeten ook rekenen of een experiment uitvoeren. Bij andere puzzels gebruiken ze tools zoals een UV-lampje of een schaar om de puzzel te ontcijferen. Zodra er een puzzel is opgelost kan er een slotje geopend worden. Hierin zit een hint voor de volgende puzzel. Uiteindelijk werken de leerlingen 50 minuten aan ongeveer 4 puzzels waarmee ze de code kunnen kraken en zijn ze heel intensief met de stof bezig.

Ik maak alle puzzels zelf. Het is leuk om zo creatief met mijn vak bezig te zijn en de leerlingen reageren erg positief op de escaperoom les. Sommige willen dit het liefst na elk hoofdstuk doen of hebben niet eens door dat ze met scheikunde bezig zijn en leren er veel van. Andere vinden het lastig om te beginnen en hebben soms een hint nodig om op gang te komen. Gelukkig is er net als in een echte escaperoom altijd iemand die het voortouw neemt en helpt iedereen uiteindelijk bij het oplossen van de puzzels. De strijd tussen de groepjes werkt aanstekelijk. Iedereen wil natuurlijk de eerste zijn met het kraken van de code.”

Leerlingen werken aan een opdracht uit Escape the classroom