
Burgerschap

Actief burgerschap
Actief burgerschap en sociale cohesie zijn belangrijke thema’s voor onze school. We verbinden actief burgerschap met vorming, die op zijn beurt is verbonden met de deugdenleer van de klassieke Grieken. Deugden zijn goede eigenschappen die mensen van nature bezitten – bijvoorbeeld moed, vriendelijkheid, liefde voor de waarheid – maar die je wel moet oefenen om ze krachtig te maken. Dat oefenen doen we in de omgang met elkaar, in activiteiten op school, in de reguliere lessen en in de samenleving zelf. Daarbij vinden we het essentieel dat leerlingen buiten hun ‘gymnasiale bubbel’ stappen, dat wil zeggen hun gewone omgeving van leergierige en leervaardige medeleerlingen.
Burgerschap in het curriculum
In het eerste leerjaar richten de leerlingen zich op de nieuwe school en henzelf tot expressie brengen aan de hand van bijvoorbeeld projecten met KunstForm en het United World College. Het tweede leerjaar is meer gericht op het concept ‘samen’ door bijvoorbeeld ouderen helpen, voorlezen op een lagere school maar ook deelname aan de workshop “Tis maar een grapje”. En de derde klassen leren praten over controversiële onderwerpen en zullen onder andere de oorlogsbegraafplaats in Margraten bezoeken. In de bovenbouw is het vak maatschappijleer een deel van het burgerschapsonderwijs, maar lopen de leerlingen ook op maatschappelijke stage. Daarnaast kan de leerling ook allerlei andere dingen zelf ondernemen om zichzelf te vormen, met moed en vriendelijkheid, tot een actieve deelnemer aan onze samenleving. Actief burgerschap wordt allemaal vastgelegd in een portfolio dat de leerling opbouwt.