Corona vs. topsport

Corona vs. topsport

Een reportage van docent Luka van Schie over onze topsporters in coronatijd.

Voor iedereen is dit een gekke tijd: we komen minder buiten, ontmoeten weinig mensen en kunnen veel van de dingen die we normaal graag doen nu niet meer doen of alleen in een andere vorm. Mijn vraag ging uit naar de leerlingen van het Gymnasium Felisenum die normaliter aan topsport doen en hier vele uren per week mee bezig zijn. Hoe vergaat het hen in deze tijd? In hoeverre kunnen zij de sport waar ze zo van houden blijven beoefenen? Tien van onze topsporters nemen het woord.

Luna, klas 5, triathlon

Ik doe triathlon en dat zijn natuurlijk drie sporten. Gelukkig kan ik het fietsen en hardlopen nog buiten doen, maar als het te koud is of te druk is buiten fiets ik binnen met een virtueel fietsprogramma. Zwemmen is uiteraard erg moeilijk wanneer de zwembaden gesloten zijn dus om mijn conditie op peil te houden heb ik een zwembadje aangeschaft waar ik met een elastiek aan mijn middel toch kan zwemmen. Soms zwem ik in open water (bijvoorbeeld in een zijkanaal/meer), maar dat is nu nog erg koud. Daarnaast doe ik nog krachttraining in onze schuur. Alle nationale en internationale triathlon wedstrijden zijn helaas afgelast. Maar met trainen vermaak ik mij prima!

Claire, klas 5, kunstschaatsen

Bij kunstschaatsen hebben we verschillende soorten trainingen die ons naar de top helpen. Het schaatsen zelf, off-ice en dansen. Aangezien het schaatsen niet kan op dit moment zijn we extra bezig met off-ice. Deze training bestaat onder andere uit core stability, kracht, sprong, balans en pirouette oefeningen. Van mijn coaches heb ik verschillende trainings schema’s gekregen zodat we elke spier die belangrijk is voor onze sport goed blijven trainen. Daarnaast krijgen we vier keer per week een online les. Het belangrijkste is dat we alle sprongen goed blijven oefenen en onze spieren niet verzwakken. Hierom train ik elke dag minimaal 2 uur. #stayfit #staystrong #staysafe #figureskatingaijc

Aniek, klas 4, wedstrijdzwemmen

Hallo, ik ben Aniek en ik doe aan wedstrijdzwemmen. Ik zwem in de top van mijn jaargang en met mijn estafetteteam ben ik een paar keer Nederlands kampioen geworden. Ik zwem normaal rond de 11 uur per week. Het is natuurlijk een heel rare tijd en op dit moment kan ik niet eens het zwembad in. Dit is een heel apart gevoel en ik mis het zwemmen en de mensen daar ook heel erg. Ik probeer thuis nog fit te blijven door workouts te doen daarnaast loop en fiets ik. Van de zwemvereniging De Dolfijn krijg ik standaard elke week een nieuw ‘Corona Condition Circuit’ dit probeer ik minimaal 3 keer per week te doen en op andere dagen verzin ik zelf nog een andere workout online met twee zwemvriendinnen.

Het is jammer dat zwemmers nu het “watergevoel” kwijt raken. Eigenlijk moeten wij nu weer helemaal opnieuw beginnen. Maar voor nu is het het belangrijkst gezond te blijven. Bewegen, gezond eten en contact met elkaar houden.

Elena, klas 5, judo

Ik doe aan judo dus thuis kan ik dat niet echt doen. Ik kan wel uchi-komi’s (het inzetten van een techniek) maken met een elastiek, zo oefen ik mijn techniek en het is goed voor mijn conditie. Thuis doe ik ook aan krachttraining en ik doe 1 keer in de week een rentraining.

Mick, klas 4, boulderen

Hallo, ik ben Mick Stringer uit klas 4 en ik ben absoluut verslaafd aan boulderen! Ik ben dit jaar één keer 2e geworden bij een Nederlands jeugdkampioenschap in mijn leeftijdscategorie en hoop dat dat volgend jaar weer lukt! Om in deze quarantaineperiode toch te blijven trainen, heb ik thuis een eigen boulderwand gebouwd! Normaal gesproken train ik zo’n 10x per week in de boulderhal, nu gemiddeld zo’n 6 tot 7 keer.

Seline, klas 5, turnen

Mijn naam is Seline en ik turn op een (redelijk) hoog niveau. Ik doe dit normaal gesproken 12 uur in de week. Om een beetje in vorm te blijven voor we weer gaan beginnen, krijg ik van mijn trainster elke week een programma toegestuurd. Deze bestaat uit vier trainingen, waarvan één met het hele team via Zoom. De trainingen bestaan uit kracht- en lenigheidsoefeningen, conditietrainingen en per toestel (sprong, brug, balk en vloer) extra oefeningen om de elementen zo goed mogelijk te behouden. Ook krijgen we elke week een challenge om uit te voeren. We sturen foto’s en filmpjes in de Whatsappgroep om te laten zien dat we het werk echt gedaan hebben. Het is af en toe moeilijk om gemotiveerd te blijven, maar om fit te blijven, doe ik het toch. Het beginnen is het moeilijkst, maar als je eenmaal bezig bent is het goed te doen.

Merel, klas 4, waterpolo

Ik ben merel, ik doe waterpolo bij vzv Ijmuiden. Ik weet nog niet in welk team, maar dit jaar speelde ik in dames 1, 2, 3 en mijn jeugd team. Dames 1 speelt in de eerste divisie landelijk. Dat is het een na hoogste niveau van nederland. Ik train bijna elke dag, ik doe buikspieroefeningen, beenspieroefeningen, ik train mijn armen en ik ga vaak skeeleren of fietsen. Laatst deed ik een work-out op het strand met een vriendin. Hier deden we onder andere 2x de sally up challenge, 1x met lage crunches en 1x met squats, verder hebben we nog een tijdje gerend op het strand.

Roos, klas 4, dansen

De choreografen/ docenten van de Amsterdamse Hoge School voor de Kunsten, waar ik mijn vooropleiding dans volg, verzorgen gelukkig drie keer in de week via zoom online lessen en workouts. Absoluut niet dezelfde vibe als tijdens de normale lessen in de Academie voor Theater en Dans, maar wel fijn om vanuit huis toch nog met mijn passie bezig te kunnen zijn.

Sander Huismans, klas 2, voetbal op eredivisieniveau

Alexander van Straaten, klas 2, waterpolo op eredivisieniveau