
Het Felisenumgevoel

Het Felisenum is een kleinschalig gymnasium waar leerlingen met plezier naartoe gaan. Veel leerlingen ervaren vanaf het moment dat ze onze school binnenkomen al direct het “Felisenumgevoel”. Er hangt een rustige, gemoedelijke sfeer, waar leerlingen zich gezien voelen onder gelijkgestemden maar ook veel ruimte ervaren om zichzelf te kunnen zijn. De school kent een traditie waarin sterke onderlinge verbinding bestaat tussen leerlingen uit verschillende leerjaren. De manier waarop dat tot stand gebracht wordt kan als volgt worden omschreven:
Het begint al op de open dag, waar toekomstige leerlingen worden rondgeleid door huidige leerlingen. In de eerste klas spelen de loodsen uit klas 5 een belangrijke rol voor de nieuwe leerlingen in het proces van verwelkoming. Leerlingen uit verschillende jaarlagen werken nauw samen in bijvoorbeeld de leerlingenraad, de GSA of de Meden Agan. Laatstgenoemde is met de vele acties ook een belangrijke spin in het web van verbinding. Een mooi voorbeeld hiervan is de kaartenactie, waarbij leerlingen uit klas één succeskaartjes sturen aan zesdeklassers vlak voor de start van het eindexamen. Deze eindexamenkandidaten sluiten hun Felisenumtijd op hun beurt af met de luikjesmiddag, waar ze een mooie boodschap achterlaten voor toekomstige generaties in de luikjes in het plafond van het auditorium.
Daarnaast kent het Felisenum talloze oudere maar ook recentere tradities die de school kleur geven. De Olympus, het schooltoneel, het Felisenum Open Podium, de rozenceremonie, de Griekenland- en Italiëreis in klas 5, pannenkoeken/-ijsjes/-oliebollendag, het verdiepingsproject, de lustrumdag en de klassenstrijd. Oud-leerlingen kijken met veel warmte terug naar hun tijd op het Felisenum. Dikwijls komen oud-leerlingen langs om gewoon weer even een rondje door school te lopen, even te kletsen met hun voormalige docenten en om mooie herinneringen op te halen. “Ik zou het zo willen overdoen,” zeggen ze dan vaak. Oud-leerlingen worden ook betrokken bij de school. Niet alleen op een reünie, maar bijvoorbeeld ook bij de jaarlijkse studie- en beroepenavond, waarbij ze aan bovenbouwleerlingen vertellen over hun gekozen studietraject of over de baan waar ze uiteindelijk terecht zijn gekomen. Tevens worden oud-leerlingen soms betrokken bij activiteiten of ingeschakeld voor leerlingondersteuning of promotiedoeleinden. De bereidheid om iets te kunnen betekenen voor hun oude school is altijd groot.
Het Felisenum is een school waar een leerling thuis zo enthousiast over vertelt, dat ook een broertje of zusje dolgraag naar het Felisenum toe wil (en soms zelfs nóg één). Een school waar een oud-leerling, die na een vervolgopleiding het onderwijs in gaat, terug wil komen om er te werken. Waar docenten met plezier lesgeven en dit soms al meer dan twintig jaar doen en toch blijven meegroeien met de school. Het Felisenum is een school om met gepaste bescheidenheid ontzettend trots op te zijn. Niet bang voor de toekomst en levend in het heden, maar eveneens met een blijk van waardering voor het verleden. Moeilijk om met woorden te duiden, maar volkomen duidelijk voor het gevoel.
Dit Felisenumgevoel hangt nauw samen met de kleur die de school van oudsher uitdraagt: de kleur paars. In de taal van “Management Drives” wordt paars gedefinieerd als de drijfveer die onderlinge verbinding zoekt. Die verbinding heeft altijd iets magisch, iets mythisch. De paarse elementen in ons leven zijn vaak moeilijk met woorden te duiden, maar voor het gevoel zijn paarse zaken volkomen duidelijk. Het gaat dan niet alleen om het creëren van een thuisgevoel, maar ook om het in stand houden van tradities en rituelen die voor dat gevoel versterkend werken. Andere eigenschappen die genoemd worden zijn veiligheid, dienstbaarheid, het creëren van trots en geborgenheid, maar ook bescheidenheid.
Elke leerling die op het Felisenum zit of gezeten heeft en eenieder die op het Felisenum werkt of
gewerkt heeft, zal het bovenstaande grotendeels herkennen en op eenzelfde wijze ervaren (hebben). Het vormt in feite de definitie van het Felisenumgevoel en dit Felisenumgevoel vormt op zijn beurt de ruggengraat van de school.