Luka van Schie
24-09-2019

Luka van Schie

Als oud-leerling voel ik me sterk verbonden met het Felisenum. Al de jaren dat ik hier al kom, zowel als leerling als docent, heb ik als zeer prettig ervaren. Ik draag daarom graag mijn steentje bij om ook de huidige en toekomstige leerlingen die goede ervaringen te bieden. “Opdat we de school elke dag weer een beetje beter maken” is mijn motto.

Zelf probeer ik dat ook op verschillende manieren in de praktijk te brengen. Als mentor van klas 1 vind ik het ontzettend belangrijk dat iedereen in mijn klas zich gezien en gehoord voelt en weet dat hij een stem heeft. Daarnaast hecht ik veel waarde aan de sociale kant van de klas: klasgenoten, andere leerlingen en docenten respecteren, accepteren dat iedereen een eigen individu is en dat je diegene, of je nu wel of niet bevriend bent, altijd in zijn / haar waarde laat en de ruimte geeft om te zijn wie hij / zij wil zijn.

Verder vind ik het leuk om via Instagram aan huidige en nieuwe leerlingen te laten zien wat voor toffe dingen er allemaal op onze school gebeuren (volg ons @gymnasiumfelisenum). Docenten die een fantastische les uit de hoed toveren, de Meden Agan die weer een geweldige activiteit voor de leerlingen geregeld heeft, onze reizen, leerlingen die ergens in hebben uitgeblonken. Er gebeurt veel moois en dat mag gezien worden!

Ten slotte natuurlijk de lessen zelf, dat is immers de kern van mijn werk. In mijn lessen draait het natuurlijk om de vakken die ik geef, Latijn en Grieks, maar er is meer dan dat. Een docent is niet alleen een platenspeler die zijn vaste routine aan nummers laat horen, maar ook iemand met een publiek voor zich: een publiek dat betrokken wil worden. Hoe zorg ik er als docent voor dat ik al mijn leerlingen meekrijg bij de uitleg van nieuwe stof? Moet ik alles zelf uitleggen, of kan ik een werkvorm bedenken waardoor de leerlingen zelf leren wat ze moeten leren en ik alleen maar hoef bij te sturen waar nodig? Hoe zorg ik ervoor dat iedereen gemotiveerd blijft om aan de slag te gaan? Dit zijn allerlei vragen waar ik vaak bij stilsta en vragen die ten grondslag liggen aan de variatie aan werkvormen die ik voor mijn leerlingen bedenk. Een taal moet je niet alleen leren, maar ook ervaren.

Een van de voorbeelden van werkvormen waar ik mij veel in heb verdiept, is gamification.  Veel leerlingen besteden behoorlijk wat uren per week aan gamen. “Daar kunnen we wat mee”,  dachten onderzoekers. Want wat zorgt ervoor dat kinderen zo lang en geconcentreerd kunnen gamen? Kunnen we die principes niet ook loskoppelen van de games en gebruiken in het onderwijs? Dat is, heel kort gezegd, wat gamification inhoudt. Benieuwd naar de ervaringen? Check hier het filmpje van Leraar24 over gamification in mijn lessen.

Zit je in groep 8? Kom naar het Felisenum om te ervaren wat zoveel leerlingen voor jou ook al hebben ervaren. Je krijgt er geen spijt van! Tot ziens!

Geef iedereen de ruimte om te zijn wie hij wil zijn.

Luka van Schie
Docent